Khamis, Julai 14

bersih?

seminggu ni..aku asik bace bende-bende pasal bersih jer..yang mane menyokong tu pasti dengan hujah-hujah menyokongnye...yang mane menentang tu mestilah dengan hujah-hujah menentangnye.



ok. aku sokong ke tidak?



aku tak tawu nak tafsirkan diri aku ni menyokong ke tidak. memang la negare kite ni mengamalkan demokrasi. tapi demokrasi berpelembagaan. bukan demokrasi terpimpin macam citer tiga abdul tu.



mungkin aku lebih kepade tidak menyokong.



kalo aku cakap camni, mesti orang cakap aku puak-puak najib. haha. no hal. aku tak kesah korang nak cakap aku ni umno ke. pas ker. (dap ngan pkr tu sori la. aku tak pandang) bagi aku. parti-parti kat malaysia ni semua same je. depan cakap laen. belakang cakap laen. kalo semalam kate jangan kawan dengan si x, alih-alih arini berkawan baik pulak dengan si x. baru je pagi tadi kate harge roti tak naik. tup-tup menjelang malam harge roti naik.



apekes?



ade beberape point orang cakap bersih ni nak menuntut pilihan raya yang bersih dan adil, suruhanjaya pilihan raya tu korup dan macam-macam lagi laa.



takde demokrasi kat dunia ni yang bersih suci. buat la macam mane sekali pon. sistem yang manusia buat dengan erti kate lain yang dibuat oleh makhluk tidak akan sempurna melainkan sistem yang dibuat oleh-Nya. trust me. kau perfect macam mane pon. akan ade cacat celanye juga. dalam ujikaji sains pon ade ralat yang dibenarkan.



bukan la pulak maksud aku menyokong kerajaan sekarang. jauh sekali aku menyokong korupsi negara yang memang terang-terang boleh nampak. tapi macam mane? korang rase dengan berdemo. berarak ramai-ramai tu boleh bersih ke sistem demokrasi ni?



kalau kau nak satu sistem yang bersih. yang adil. tu sistem khalifah. yang rasulullah buat. itu je sistem yang aku rase bersih. yang betul-betul adil. ade sape-sape berani pergi buat demo perjuangkan sistem ni tak?



dah tu kau nak pergi berdemo-demo buat pe? sekadar nak suare korang didengari? nak ke najib tu dengar suare kau? korang nak satu dunia tawu yang rakyat malaysia ni semuanye benci najib, tak puas hati ngan kerajaan? sori la. dunia ni pon aku rase tak amik pot sangat. yang diorang amik pot harge saham esok naik ke jatuh. harge minyak esok naik lagi ke same macam biase.



yang rugi nye korang jugak. kerajaan gune duet korang bayar alaun-alaun polis, bayar gaji fru yang kene buat overtime hari sabtu. perabih duet korang nak bayar bil air yang digunekan untuk simbah korang. tak lupe juga kene beli stok bom pemedih mate baru sebab stok dah abes gune untuk pedihkan mate korang.



yang lagi aku rase kelakar. bende bersih ni yang lead nye si ambiga tu. ok. aku bukan nak racist.



tapi korang fikirlah balik tuntutan-tuntutan yang die buat. aku bukan nye typical malays yang melenting bab-bab agame. tapi kalau dulu nabi bersungguh-sungguh menentang golongan murtad. hari ni ade orang yang memperjuangkan hak orang nak murtad, yang bagi jalan untuk orang islam murtad. kau rase kau sokong ke? fikirlah sendiri. sejujurnya, aku sendiri tak layak nak berbicara pasal agama. aku bukan agamawan. jauh sekali cendekiawan yang bijak pandai bab-bab agama.



lebih kepada cendawan yang kerdil tumbuh di sebuah negeri yang makmur.



p/s: pilihanraye dah nak dekat. aku sendiri konfius nak sokong sape. any idea?

4 ulasan:

wann afzan berkata...

1st time aku dgr agamawan!

belanjawan!!

Acid berkata...

negarawan! yang makan di pinggan! minum di cawan!

mikhaelahmad berkata...

haha. sistem khalifah yang pertama je cemerlang. lepas tu dah ditentang. sebab tu kita semua kenal 4 khalifah je. abu bakar, omar, usman, ali.

sistem khalifah masa pelantikan abu bakar, lain dengan pelantikan seterusnya. mana silap, wallahua'lam.

politik, is a politik. nak atau tak, mana yang jadi pemimpin kita sekalipun, kita akan ditanya d akhirat kelak, adakah kita membaiah, kenapa kita membaiah dan kenapa tidak.

peh, gua ingat gua ada bakat jadi orang baik-baik.

Acid berkata...

ok. mabalah tu ape? aku tawu kabalah je. gile kentang ah. mmg ade bakat jadik tok imam ni! ekekeke